Beste loyaliteitsprogramma

Om je klanten aan je te kunnen binden, moet je het gedrag van je klanten kunnen voorspellen. Dat is mogelijk door data te verzamelen en te analyseren. Bij dbf kan je daarvoor een Customer Loyalty Programma of B2B loyaliteitsprogramma opzetten als marketingtool om deze (zakelijke) klanten aan je te binden. Je krijgt inzicht in het gedrag van klanten door gegevens te verzamelen, te structureren en te combineren. Hoe meer gegevens je binnenkrijgt, hoe beter je het gedrag van je klanten kan voorspellen. Het beste loyaliteitsprogramma is het multichannel loyaliteitsprogramma, waarbij je meerdere kanalen inzet om de klant aan je te binden.

Multichannel loyaliteitsprogramma

Als er genoeg data is verzameld en geanalyseerd dan gaat dbf aan de slag met het loyalty concept en kijkt het bedrijf op welke momenten in de customer journey de klanten beloont, verrast of geholpen kunnen worden. Hiervoor kunnen meerdere kanalen ingezet worden. Elk middel of kanaal is mogelijk en het verschilt per bedrijf wat de beste manier is om deze in te zetten. Ieder bedrijf heeft andere klanten en iedere klant wil weer op een andere manier benaderd worden. Door meerdere kanalen in te zetten, zal je uiteindelijk meer klanten bereiken en aan je binden.

De kanalen

Er zijn talloze mogelijkheden om kanalen in te zetten om zo klanten aan jouw bedrijf te binden. Zo is het mogelijk om e-mails te versturen, een digitale nieuwsbrief op te zetten, te bellen en post op te sturen. Een e-mail kan goed dienst doen bij een herinnering, terwijl de post beter ingezet kan worden voor bijvoorbeeld een exclusieve uitnodiging voor een VIP-event. Als je na een aantal dagen nog steeds geen reactie hebt ontvangen dan kan het helpen om na te bellen. Zo zet je meerdere kanalen in om te zorgen dat de klant zich bindt aan jouw bedrijf.