De valkuilen bij Search Engine Optimization
Veel ondernemers gaan enthousiast aan de slag met SEO (Search Engine Optimization), maar staan daarbij niet genoeg stil bij het effect van hun acties. SEO op een juiste manier uitvoeren is moeilijker dan het lijkt, vandaar dat veel bedrijven de hulp van online marketing bureau Doublesmart inschakelen. Natuurlijk zijn er ook genoeg zaken waar je zelf mee kunt starten, maar zorg er dan wel voor dat je onderstaande valkuilen vermijdt. Dan voorkom je dat jouw enthousiaste acties je ranking juist ten nadele beïnvloeden, en dat al je werk voor niets is geweest.
Keyword stuffing en overoptimalisatie
Je gaat aan de slag met het schrijven van nieuwe teksten voor je website, en verwerkt daar alle relevante keywords in, in de hoop door zoveel mogelijk potentiële klanten gevonden te worden. Leuk bedacht, maar in werkelijkheid is dat een slecht idee. Google ziet dat namelijk als spam, en de tekst is bovendien niet meer prettig leesbaar voor je klanten. Het is veel beter om meerdere pagina’s te creëren, en elke pagina te optimaliseren voor één zoekterm, eventueel in combinatie met twee termen die daar gerelateerd aan zijn. Ga bij het schrijven van de teksten uit van een zoekwoorddichtheid van ongeveer 2-3%, dan weet je zeker dat je niet aan het overoptimaliseren bent. Zet het belangrijkste zoekwoord in de titel (de H1) en de overige in de volgende titels, en zorg ervoor dat de termen overal op natuurlijke wijze in de zinnen zijn verwerkt.
Slechte backlinks
Wil jij ook het liefst zoveel mogelijk backlinks naar jouw website? Logisch, maar niet elke backlink is van goede kwaliteit. Kwaliteit gaat wat dat betreft over kwantiteit, en dus heeft het geen zin om honderden backlinks te kopen op spammy websites met slechte content. Het is veel beter om websites te benaderen die waardevolle, originele en relevante content schrijven, die past bij wat jij te bieden hebt. De link naar jouw website zal jouw site dan daadwerkelijk hoger doen ranken, en draagt bij aan een sterk en natuurlijk linkprofiel. Een backlink van een site waar veel spam op staat en die verwijst naar een breed scala aan websites die niets met elkaar te maken hebben doet jouw website geen goed. Kies dus liever voor minder backlinks, maar wel van goede kwaliteit.
Slechte metabeschrijvingen
Je hoeft niet bij marketing bureau Doublesmart te werken om te weten dat het belangrijk is om je metatitels en -omschrijvingen in te vullen. Deze korte stukjes tekst zijn het eerste wat mensen lezen als jouw website in de zoekresultaten van o.a. Google staat. Aan de hand van deze tekst besluiten mensen op de link te klikken. Of niet. Je moet dus niet alleen informatie geven, maar mensen ook prikkelen om op de link te klikken. Stel een vraag (die alleen jij kunt beantwoorden), benoem een probleem (dat jij kunt oplossen) of som een rijtje USP’s op die jouw product of dienst sterk maken. Hoe dan ook: maak mensen nieuwsgierig naar meer!