Welke competenties heb je nodig als manager?

manager

manager

Als manager heb je het niet gemakkelijk. Je hebt vele taken onder je en er wordt veel druk op je uitgeoefend. Bij een functie als manager horen ook bepaalde competenties. Maar welke competenties zijn nou echt onmisbaar als manager?

Motiveren

Eén van de belangrijkste competenties die je moet hebben als manager is motiveren. Met je collega´s heb je een gemeenschappelijk doel. Als het een manager lukt om iedereen gemotiveerd te houden, is het makkelijker om het doel te behalen. Als manager is het belangrijk om het beste uit je medewerkers naar boven te halen. Dit kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van hun talenten. Bij een management cursus leer je de belangrijkste vaardigheden als manager te verbeteren. 

Sturen en beslissen

Als manager moet je weten wanneer je welke zaken moet regelen, en wanneer beslissingen te nemen. Een organisatie is continu bezig zich te verbeteren om succesvol te worden. Als manager stuur je je medewerkers dan een bepaalde kant op. Soms met kleine aanwijzingen, maar soms ook met duidelijk instructies. Heb je hier als manager moeite mee? Kijk dan eens naar een cursus verandermanagement

Communiceren

Ook communiceren is een belangrijke competentie die je als manager moet bezitten. Bij communiceren gaat het niet alleen om zenden, maar zeker ook om goed te kunnen ontvangen. Hierbij is het belangrijk om goed aan te kunnen sluiten om de communicatiestijl van anderen. Goed luisteren naar een ander is ook erg belangrijk bij een goede communicatie. Probeer als manager ook altijd de ander te begrijpen en niet alleen zelf begrepen te worden. Dit wekt ook vertrouwen op bij je medewerkers. Op deze manier toon je namelijk betrouwbaar gedrag aan. 

Lef hebben

Een leidinggevende functie is niet voor een ieder weggelegd. Als manager moet je af en toe moeilijke beslissingen kunnen maken. Het is dus belangrijk dat je lef hebt. Bij lef hebben gaat het om het omzetten van je comfortzone naar je moedzone. Als manager moet je hier drie dingen kunnen combineren: de wil om het te doen, de moed om het te durven en het vermogen om het te kunnen. 

Zelfkennis

Als manager is het herkennen wat je goed kan en minder goed kan erg belangrijk. Zelfkennis hebben dus. Wat hierbij nog belangrijker is, is het erkennen en handelen naar de minder goede kwaliteiten die je hebt. Als je als manager hiertoe in staat bent, kun je je door de team laten versterken op je minder goede kwaliteiten en kun jij je meer focussen op je goede kwaliteiten. Waar jij als manager minder goed in bent, is misschien een goede kwaliteit van één van je medewerkers. Deze taken kun je dan doorschuiven op hen. Op deze manier gebruik je ook de talenten van je team. Als je als manager op deze manier opereert, laat dit ook zien dat je je kwetsbaar durft op te stellen, ook hiervoor is lef nodig. 

Als manager is het belangrijk om deze competenties niet te delegeren. Deze competenties hebben een grote invloed op de betrokkenheid en happiness van jouw medewerkers.